Fra den 6. maj 2021 vil flyvningerne på ruten mellem Sønderborg og København ske på mere bæredygtigt flybrændstof. Dermed indleder Alsie Express, som den første operatør på en dansk indenrigsrute, flyvninger på et brændstof produceret af organisk materiale som fx restolie fra fødevareindustrien, der reducerer CO2-aftrykket fra flyenes brændstofforbrug.
Per Have, CEO i Bitten & Mads Clausens Fond og Formand for bestyrelsen i Sønderborg Lufthavn, er begejsteret for initiativet:
”Bitten & Mads Clausens Fond er gået med i ejerskabet omkring Sønderborg Lufthavn for at styrke et bæredygtigt lokalområde. Det opnås bl.a. med en infrastruktur, hvor lufthavnen gør Sønderborg nem at rejse til. Næste skridt er at tænke bæredygtighed ind ved at sænke klimabelastningen. Vi bakker 100% op om Alsie Express’ brug af biobaseret flybrændstof. Det er et skridt i rigtig retning, og gør Sønderborg til den første indenrigslufthavn, der sænker sit klimaaftryk fra flybrændstof. Det er vi stolte af”.
Per Have, CEO i Bitten & Mads Clausens Fond
Om Alsie Express
Luftfartsselskabet er etableret i 2013 og driver flyforbindelsen mellem Sønderborg og København. Det sker med 2 let genkendelige sorte ATR72-500 fly. Flyene er udstyret med 64/48 komfortable sæder med god benplads. Ruten beflyves normalt med fem daglige returflyvninger og en returflyvning både lørdag og søndag. Alsie Express arbejde for om at gøre flyforbindelsen til den foretrukne transportform, når erhvervs- og privatrejsende skal til og fra Grænseregionen, Hovedstadsområdet og videre ud i verden.
Sønderborg lufthavn betjener dels privatrejsende, og dels passagerer fra det sønderjyske erhvervsliv. Når fly 6I101 letter den 6. maj kl. 7.00 fra Sønderborg Lufthavn med kurs mod København, tager det samtidig passagerer og besætningen med på starten af en grønnere rejse for dansk indenrigsflyvning.
Flyvninger på biobaseret flybrændstof sker i et samarbejde mellem Alsie Express, Sønderborg Lufthavn og DCC & Shell Aviation. Forventningen er at dette bliver første skridt på vejen mod en fremtid, hvor danske indenrigsflyvninger gradvist sænker klimaaftrykket. Alsie Express forventer en reduktion i CO2-aftrykket fra det nye bæredygtige flybrændstof svarende til omkring 4% af den årlige CO2-udledning fra flyvningerne mellem Sønderborg og København.
Hidtil har dansk luftfart primært kunne gøre noget i forhold til CO2-udledninger ved at kompensere i form af EU-ETS-afgifter og ved køb af klimakreditter. Med introduktionen af mere bæredygtigt flybrændstof sætter vi nu direkte ind for at reducere udledningerne fra flyvningerne. Dette tiltag er et ganske vist lille, men vigtigt, skridt i retning mod at nedbringe CO2-udledningen fra vores indenrigsflyvninger. Vi flyver allerede med ATR 72 fly, som er et af de mest klimavenlige regionalfly på markedet.
Dennis Rybasch, adm. direktør hos Alsie Express
Første skridt på vejen mod nul-emission
Det nye brændstof bliver leveret af DCC & Shell Aviation, som i forvejen forsyner de danske lufthavne med flybrændstof. Adm. direktør, Ulrik V. Brendstrup ser tiltaget i Sønderborg Lufthavn som et godt eksempel på, hvordan dansk luftfart i de kommende år vil gå over mod mere bæredygtigt produceret flybrændstof.
Sammen med Alsie Express og Sønderborg Lufthavn tager vi reelt de første skridt på vejen til fremtidens mere bæredygtige flytransport. Det er vigtige skridt, der sætter mere bæredygtigt flybrændstof på agendaen i Danmark. En virkelighed, hvor vi flyver mellem landsdelene på nul-emission flybrændstof lavet på fx vind og brint, ligger endnu nogle år ude i fremtiden. Men vi står over for en øget udbredelse af biobaseret flybrændstof som en måde til her-og-nu at skære ned på flytrafikkens klimaaftryk.
Ulrik V. Brendstrup, Adm. direktør DCC & Shell Aviation
I fremtiden forventer DCC & Shell Aviation også at kunne forsyne danske lufthavne og flyselskaber med bæredygtigt flybrændstof lavet på restproduktet fra danske rensningsanlæg gennem HTL-projektet i Aalborg. Ulrik V. Brendstrup forventer desuden, at rent brintbaseret flybrændstof bliver tilgængeligt for luftfarten inden 2030.
Om DCC & Shell Aviation
DCC & Shell Aviation er joint venture mellem DCC Holding Danmark og Shells globale forretning for brændstof til luftfarten. Virksomheden står for al logistik og forsyning af Shell flybrændstof til syv danske lufthavne og er den største, uafhængige brændstofleverandør til luftfarten i Danmark.
Det mere bæredygtige flybrændstof i Sønderborg Lufthavn er lavet af det finske selskab Neste, der er en af verdens førende inden for udvikling af biobaserede brændstoffer. Brændstoffet, der officielt hedder Neste My Renewable Jet Fuel er bæredygtighedscertificeret i henhold til ISCC og reducerer CO2-aftrykket fra flybrændstoffet med op til 80% sammenlignet med fossilt flybrændstof. Shell Aviation forsyner i forvejen virksomheder som Amazon, DHL Express og Lufthansa med samme type bæredygtigt flybrændstof, der nu indføres på ruten Sønderborg-København.